8 Tips Penting Mencari Soalan Peperiksaan Ketika Online

Learn how to AMP'd your blog with valid AMP HTML Blogger theme framework. Visit Blogr-AMP Theme and AMPaction Theme. No 3rd party application. Compatible with published posts. Quick in search & on any devices.
Pelajar merupakan bilangan terbesar pengguna internet masa kini. Baik di media sosial, blog mahupun laman sesawang. Penggunaan internet termasuklah untuk kegunaan pedidikan, ber-sosial, mencari matlumat am, memuaturun, memuat naik dan mencari soalan peperiksaan dan berbagai lagi. Namun begitu, kini, penggodam (hackers) beralih kepada para pelajar dalam menjalankan kerja-kerja terkutuk mereka. Didapati pengodam tidak bermoral ini menggunakan kelebihan pengguna internet muda dalam membuat kerja hacking, membubarkan akaun dan juga spam laman sosial peribadi pelajar tersebut.



Oleh tu, berikut adalah 8 langkah untuk membantu pelajar, ketika menggunakan laman sesawang mencari bahan rujukan dan maklumat seperti soalan peperiksaan, pengetahuan am, thesis kajian dan sebagainya bagi menjamin keselamatan akaun peribadi pelajar tersebut.

1. Berfikir sebelum Klik pautan


Elakkan untuk membuat klik pada sesebuah pautan, samada memuaturun soalan peperiksaan mahupun download am. Berfikir seketika. Apakah pautan muaturun soalan peperiksaan tersebut selamat? 

Periksa dahulu pautan yang ingin di klik. Dengan melihat dari alamat dan nama pautan sahaja, anda boleh menentukan pautan itu benar atau tidak.

2. Berbalik Ke Latihan Asas Pengguna Internet


Langkah utama sebelum membuka internet dimana-mana komputer ialah memastikan kemas-kini “update” yang paling terkini. Ini adalah paling penting bagi sesebuah perisian komputer dan juga pengguna. 

Pada kebiasaannya, “update” dijalankan untuk menutup segala kelonggaran tahap sekuriti sesebuah perisian. Oleh itu janganlah menidakkan sebarang kemaskini perisian, terutamanya perisian sistem antivirus anda. Sentiasa memastikan ia di-update mengikut perkembangan semasa.


3. Kata Laluan Mestilah Rahsia


Jangan dedahkan atau menulis dimana-mana tempat kata laluan anda. Ingat. Cuba jangan menggunakan kata laluan lazim seperti “12345678”, atau nombor tarikh lahir. Gunakan gabungan nombor dan huruf adalah terbaik. Pastikan mengguna dalam 8 patah huruf. Pastikan juga kata laluan diantara akaun sosial dan akaun terbuka, seperti memuaturun soalan peperiksaan, adalah berasingan.

Bermasalah mengingati kata laluan? Anda boleh menggunakan LastPass. Sebuah perisian password yang boleh mengemaskini data kata laluan anda dan yang penting, data disimpan untuk akses anda sahaja.


4. Website Torrents dan P2P


Bagi para pelajar memang sudah biasa mengenai website P2P (Peer to Peer) dan Torents. Adalah tidak baik memuaturun soalan peperiksaan dari website pengeluar laman yang membuat perkongsian sebegini. 

Selalunya, laman P2P tidak mempunyai gerenti dan waranti, jika fail contoh peperiksaan di muaturun mempunyai malware atau spyware. Viral inilah yang sebenarnya membantu penggodam dalam menjalankan kerja-kerja hack akaun anda.

Jika memerlukan sangat pautan muaturun tersebut, baca dahulu. Baca juga reaksi komen pada laman perkongsian tersebut. Jika tiada bantahan dan tidak meragukan, bolehlah anda memuaturun fail soalan tadi dengan selamat.


5. Pengguna Muda Facebook and Twitter - Awas!!!


Memang ramai menggunakan laman Facebook. Tahukah anda, adakah tahap sekuriti untuk laman social ini selamat? Yea, penggodam sebenarnya menggunakan laman sosial untuk “latihan” mencari target atau mangsa seterusnya.

Pada kebiasan, cara penggodam akan menghantar lambakkan e-mail kepada anda seolah dihantar dari rakan dari laman sosial itu sendiri. Ada juga “hackers” yang menghantar e-mel seolah ia datangnya dari pihak anda kepada orang lain.

Kurangkan memberi terlalu banyak kisah latarbelakang anda, seperti tempat persekolahan, perpustakaan anda membuat rujukan dan sebagainya, ketika bersosial. Penggodam sebenarnya akan menggunakan berbagai helah dan data dalam melaksanakan kerja-kerja mereka.

Adakah dengan ramai kenalan maka reputasi anda tinggi? Itu adalah salah! Bahayanya bila "add" yang banyak adalah kerana spam bot akan lebih mudah cenderung kepada akaun anda. Cuba elakkan dari permohonan "add" yang keterlaluan kerana kemungkinan anda akan tidak perasan "add" yang diluluskan datangnya dari seorang penggodam “hacker”.

Persian seperti Bitdfender Safego. Boleh juga membantu anda dalam memastikan keselamatan akaun profil anda dari digodam oleh orang tertentu.di Facebbok dan juga twitter.

6. Lihat Video di Skrin - Kurangkan Muaturun Fail Dengan Extension ".exe"


Video sudah menjadi trend dalam media social hari ini. Dikhabarkan berjuta video dibuka setiap hari dari laman YouTube sahaja. Oleh itu, penggodam juga akan menggunakan saluran dari media sosial berunsur video untuk menjalankan kerja mereka. Mereka lebih menumpu kepada memuaturun video dan menggunakan extension .exe. Fail begini sangat bahaya kerana ia nampak “natural” pada komputer anda. Namun bagi “hackers”, ia boleh memperoleh berbagai data jika dimuat-turun.

Oleh itu, jika terdapat video yang memerlukan anda menggunakan perisian tambahan (memerlukan .exe file). elakkan. Jangan benarkan mengekstrak file tersebut jika ia diperlukan setelah memuaturun video anda tadi.

7. Jangan Berhubung di Internet Melalui Hotspot Wifi Tidak Dikenali.


Apabila berjumpa kawasan hotspot wifi percuma, pasti meloncat-loncat! Selalunya tempat begini anda akan terus membuka e-mel dan akaun laman sosial kerana kesempatan talian ”percuma” yang ada.

Tahukah anda, pemilik wifi boleh mengetahui dan mengkses laptop/gajet anda yang berhubung dengan internet tersebut? Apabila anda telah membuat akses dengan talian wifi tersebut, memang mudah sangat untuk mendapatkan maklumat.

Oleh itu, apabila ingin membuat perhubungan dengan kawasan hotspot wifi, pastikan ia mempunyai nama dan perkhidmatan yang betul-betul anda ketahui atau pernah terlintas. Jangan berhubung dengan talian wifi secara rawak (random) kerana ia tidaklah selamat seperti disangkakan.

Jika terdapat fungsi sambungan VPN (Virtual Private Network), adalah paling baik. Ini kerana, talian perhubungan internet begini membenarkan anda membuat hubungan talian internet dengan lebih “secure” dan selamat.

8. Bermain Game Online – Berehat Ketika Mengulangkaji Pelajaran


Elakkan dari menutup sekuriti software ketika bermain game online. Sememangnya menutup sistem antivirus akan melajukan perisian komputer tersebut ketika bermain. Maka permainan di PC anda tidak akan diganggu atau “drag”.

Oleh itu, carilah “game mode” yang mempunyai sekuriti software. Walaupun ia akan menggangu ketika bermaian online, namun ia lebih selamat dari hackers menjalankan kerja menggodam ke akaun anda.

Diharap tips dinyatakan dapat membantu para pelajar dalam mencari maklumat rujukan seperti contoh soalan peperiksaan, secara atas talian dengan lebih selamat. Pengguna internet juga boleh mempraktikkan langkah keselamatan asas tersebut dalam mengelakkan dari akaun digodam. Kami pernah digodam dan anda boleh lihat artikel contoh digodam, tidak berapa lama dahulu. Pernahkah akaun anda digodam, samada di laman sosial mahupun ber-blog? Boleh dikongsikan untuk kebaikan semua. – irsah indesign.

New shopping cart widget for Blogger blogs -- transform your blog & sell products using your blog posts instantly! Visit Add Shopping Cart Widget Page to learn more.

Interesting Related to this Topic at Irsah inDesigns Blog

Got It!

Data submitted via comments collected & stored by the respective providers.

Read our Privacy Policy to learn more on data management & protection.

DISQUS With Us!