Realiti Facebook Threaded Comment: Tambah Nilai Jenama, Perniagaan Sosial atau Spammers?

Learn how to AMP'd your blog with valid AMP HTML Blogger theme framework. Visit Blogr-AMP Theme and AMPaction Theme. No 3rd party application. Compatible with published posts. Quick in search & on any devices.
Suka atau pun tidak kini, "threaded comments" (komen berangkai) di Facebook bakal memainkan peranan penting dalam strategi pemasaran perniagan atas talian ( online ) anda mahupun manambah nilai penjenamaan (branding) organisasi anda.

Tahukah anda template Blogger begitu mudah menggunakan aplikasi Facebook comments. Lihat template ini di http://blogrcart-mukabuku-elite.blogspot.com . Anda boleh muaturun template Blogger dengan shopping cart di laman gallery template kami di https://sellfy.com/p/T2Bk/

Kini media sosial gergasi Facebook telah melancarkan "threaded comments" di laman mereka untuk semua jenama & muka laman (pages) perniagaan pengguna. Sehingga artikel ditulis, pengguna laman tersebut boleh mengaktifkan sistem "threaded comments" Facebook, namun sehingga July 10 2013, pengguna dikehendaki mengubah sistem baru itu secara "paksa".

Reply link terbaru Facebook dan pengguna threaded comments merancakkan perbualan perniagaan bermanfaat.

Menurut Facebook, "threaded comments" ini di laksanakan bagi meambah nilai perhubungan & perbincangan diantara networking dalaman pengguna. Oleh itu, ia dijangkakan lebih banyak organisasi & pemilik perniagaan bakal memperoleh perbincangan/perhubungan networking yang lebih relevan & bermutu.

Sebaliknya, terdapat juga impak negatif yang bakal belaku, dan ia seharusnya dititik beratkan bagi menyelamatkan penjenamaan (branding) perniagaan anda diatas talian, terutamanya dalam penggunaannya di laman media sosial.

Berkenaan Threaded Comments oleh Facebook


Sistem komen threaded telah lama di gunakan & menjadi ikutan sistem-sistem komentar pihak ke-3 dipasaran. Secara amnya ia memberikan suatu algorithma sosial yang bertumpu jika merlaksanakan perbincangan komentar secara hiraki sistem threaded comments.

Oleh itu, dengan adanya "threaded comments', mengelakkan kaedah "tagging" dan "liking" seterusnya pembaca cepat mengesan jawapan/komentar yang lebih relevan serta membantu menambah nilai informasi yang dicari. Disamping itu, kini sistem komens "threaded" juga mesra kepada pengguna dengan berbagai talaan (settings) & integrasi secara terus ke laman sosial pilihan.

Pada masa kini, sistem "threaded comments" boleh dilihat dalam berbagai bentuk, tetapi sebenarnya ia terbahagi kepada beberapa faktor logikal penggunaan iaitu:-

  1. Cepat memperoleh pandangan/jawapan bernas
  2. Manggalakan networking (perhubungan sosial atas talian)
  3. Lambakkan pandangan negetif (spamming).

Kedudukan komen dan pandangan yang bernas (positif feedbacks), ia selalunya mendapat perhatian & sentiasa diutamakan oleh pembaca. Komen sebegini selalunya memperoleh "likes" atau "reply" yang tinggi & sentiasa relevan, termasuk dalam ranking pencarian!.Komens sebegini selalu mendapat tempat mengikut sistem ranking pengeluar "threaded" komens tersebut.

Perhubungan sosial atas talian menggunakan sistem komentar berangkai boleh merangsangkan networking diantara satu sama lain. Sebagai contoh, jika sebuah laman dimana saya telah memperoleh "likes" dan "reply" yang tinggi, sudah tentunya komen saya tersebut mendapat perhatian, dari komen-komen pengguna yang lain. Apabila ia senang diakses, samada melalui enjin carian & sebagainya, ia bakal menarik perhatian pengguna untuk berinteraksi, seterusnya menambahkan bilangan network saya.

Ada juga pengguna tidak mengaktifkan sistem "threaded comment", dengan alasan bagi mengelakkan serangan "spammers". Feedback negatif dan lambakan komentar sebegini bakal menyaksikan komen-komen yang lebih bernas tenggelam & seterusnya mendapat kurang perhatian. 

Namun begitu, bagi Facebook, mereka bakal menurunkan ranking komen-komen spammers, terutamanya komen yang datang dari spammers yang memberikan komen secara rawak & berulang-ulang. Ia suatu berita yang baik!

Nantikan seterusnya, bagaimana kebaikan & keburukan berhubung menggunakan sistem "threaded comments" di Facebook boleh menambah nilai jenama perniagaan mahupun menengelamkan bisnes & penjenamaan anda. Sekurangnya anda mempunyai strategi yang lebih relevan dalam memantapkan pasaran/marketing produk & jenama perniagaan anda kelak dengan lebih tersusun serta memperoleh imbuhan se-maksima yang mungkin.
New shopping cart widget for Blogger blogs -- transform your blog & sell products using your blog posts instantly! Visit Add Shopping Cart Widget Page to learn more.

Interesting Related to this Topic at Irsah inDesigns Blog

Got It!

Data submitted via comments collected & stored by the respective providers.

Read our Privacy Policy to learn more on data management & protection.

DISQUS With Us!