MyPortal–Kerja-kerja selenggaraan 20/04/12 hingga 22/04/12

@ written .Saturday, April 21, 2012   

MyPortal–Kerja-kerja selenggaraan 20/04/12 hingga 22/04/12
March/April 2016 GiveAway Ended- 25 lucky winners have been announced & contacted. Congratulations! Prizes worth rm2500.00 have been distributed.
Subscribe our Blogger theme tutorial channel & more freebies awaits https://youtu.be/UUh_IEFx4Ac. Thanks for the support!
Mungkin anda sudah mengetahui melalui laman web MyPortal (www.malaysia.gov.my) akan menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan sistem mereka dari tengahari 20/04 sehingga 22/04.

Menurut warga MyPortal, kerja-kerja selenggaraan tersebut merupakan rutin biasa bagi mengemaskini pengkalan data yang pada ketika ini, telah menampung jumlah pengguna mencecah 6 angka (kalu tak silap saya). Kami di meja irsah dot com ingin mengucapkan selamat menjalankan tugas-tugas anda terutamanya kepada i.t. developers dan managers mereka dan harapan kami agar segalanya berjalan dengan lancar. (harap-harap ada penembahbaikan interaksi portal jika berkesempatan…)

Disini, kami bukannya ingin menceritakan dengan lebih lanjut kerja-kerja selenggaraan tersebut, ataupun ingin memberi sebarang pandangan, cuma kami ingin berkongsi pengalaman ‘manis’associate kami dalam beberapa minggu sebelumnya. Tujuan kami bukannya untuk memburukkan sesiapa mahupun mengaibkan pihak-pihak terlibat, cuma kami ingin kongsikan sebuah ceritera buat tatapan pembaca setia ruangan kami.

Kisahnya hanya bermula dengan terlupa kata laluan…. Yup….. klise biasa kita yang selalu berurusan dengan laman sesawang - user id baru, password baru (lepas tu lupa nak catit… hmmmm). Jadi setelah hampir sebulan salah seeorang dari associate kami telah log-in sistem
MyPortal, beliau telah lupa kata laluannya. Seperti biasa dah… tidak tahu butang mana nak tekan, beliau klik pada butang reset. Soalan cepu mas (tambahan) telah terpapar bagi membolehkan kata laluan baru dihantar ke e-mel.. itu pun salah juga….. Dan akhirnya log-in beliau telah di block. Ahah…. ape lagi, beliau pun menghubungi kami bagi mengajukan masalah tersebut…… Kami dengan senang hati membantu beliau dfan memberikan pandangan.

Oleh kerana log-in tersebut telah di block pada waktu malam, maka kami nasihatkan beliau supaya menunggu esok pagi sahaja kerana MyPortal tidak melaksanakan bantuan atas talian 24 jam dan hanya boleh dihubungi pada waktu pejabat sahaja. Beliau dengan nada hampa terpaksa akur dengan pernyataan tersebut. Pihak kami pun telah mengambil segala inisiatif dan data berkaitan bagi membantu beliau untuk mengatasi masalah tersebut termasuklah mencatit kesemua talian khidmat bantuan yang tertera pada laman web MyPortal (3 line aje….)

Pada keesokkan harinya, tepat jam 8.45 pagi, kami dengan associate kami setelah bersarapan di salah sebuah Kafe mula menghubungi nombor-nombor yang dicatitkan sebelumnya. Seperti diduga, kami disambut dengan suara ‘robot’ ynag mengatakan – “semua pegawai sedang sibuk, sila tunggu sebentar lagi”….. 10 minit kemudian pun masih begitu. Semua nombor yang kami catitkan tersebut kami cuba hubungi… Sama kes….. Kesian associate kami tu… sampai kredit beliau pun habis.. (mahal juga kalau telefon kita asyik menunggu aje…). Saya pun cuba telefon bagi pihak beliau… pun sama kes….. Untuk menenangkan hati associate kami tuh, jawapan kami – “mungkin talian bermasalah kot ataupun pegawai ramai yang cuti…????.. “ Beliau terima jawapan kami dengan hampa…

Hah, kami pun bagi cadangan, ‘kita hantar e-mel untuk khidmat bantuan…’ Mulalah kami mengarang e-mel (dengan android kesayangan) dan hantar kepada admin MyPortal untuk mendapatkan khidmat bantuan. Serta-merta e-mel te;ah berbalas (auto response sistem MyPortal), “e-mel telah diterima dan dalam perhatian…”Sejuk sikit hati associate kami menantap e-mel tersebut. Maklumlah, hajat dihati beliau ialah untuk memperbaharui lesen daftar syarikat, tapi lain pulak jadinya. Dengan penuh harapan kami menunggu jawapan dari pihak sana.

Dari hari sehari, dengan beberapa top up associate kami telah isi, pun macam tu juga…. suara ‘robot’ aje di atas talian jika membuat panggilan (semua nombor pulak tuh…). Menurut beliau lagi, adakalanya sampai 30 minit atas talian pun masih tidak dapat bercakap dengan pegawai bertugas. Puas beliau membelek e-mel, menunggu jawapan dari admin MyPortal, namun hampa juga. Jadi pihak kami pun bagi cadangan, guna contact e-mel dari laman, mana la tahu, mungkin ada sesiapa dapat melihat dan bertindak bagi mengatasi masalah yang dihadapi. Maka satu e-mel telah dihantar melalui laman myportal (ruangan hubungi kami) dan dalam masa 4 jam, baru dapat jawapan fuihhhhhhhhh…. Untuk rekod, jawapan yang diterima tersebut adalah pada hari yang ke-5.

E-mel nya mudah aje, sila tuliskan nama dan nombor kad pengenalan dan hantar e-mel kepada admin myportal untuk semak pendaftaran? E-mel tersebut pun dibalas. 3 jam kemudian, e-mel balasan diterima dari myportal dan kami pun terkejut….??? Mana tidaknya, isikandungan mengatakan bahawa associate kami tidak pernah berdaftar dengan sistem myportal. Kami diminta untuk mendaftar semula. Hmmmmmmm…… jadi macam tu plak… ???? Kami tidak mahu berdalih, terus associate kami daftar semula dengan sistem dengan harapan dapat menggunakan portal tersebut bagi menjalankan urusan kebiasannya dengan agensi yang telah berdaftar. Pendaftaran baru telah dihantar dan mennuggu kelulusan pendaftaran dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN, tertera pada laman tersebut setelah selesai tekan butang hantar)……

Tiap-tiap hari semakan dibuat, pun masih tidak dapat sebarang tanda atau ‘clue’ tentang status permohonan baru tersebut. Jadi kami menyuruh associate kami menghantar e-mel kepada admin myportal untuk mengetahui status permohonan baru tersebut. 2 hari kemudian baru terima e-mel dari myportal yang menyatakan permohonan associate kami itu lulus. Hmmmmmmmm….. dan associate kami kena membalas emel dengan mengisi nama dan nombor kad pengenalan sekali lagi….??? Hmmmmmmmmm… Associate kami pun membuat tindakan…… Untuk rekod tempoh untuk kami terima balasan e-mel tersebut termasuk kelulusan = 5 hari.

Maka berkhirlah episod pengalaman penuh tanda tanya diantara kami dan associate kami. Mana tidaknya… pada awal tahun 2012, associate kami telah pun mendaftar dengan sistem myportal, tetapi pada ketika ini kena daftar semula… Hmmmmmmmmmmm… . Dan di tambah manis lagi, dahulunya pendaftaran mengambil masa kurang 12 jam tetapi sekarang hampir 12 hari…

Hmmmmmmmmmm…. Ada lagi perincian yang tidak dapat kami sampaikan kerana atas dasar supaya tidak menyinggung mana-mana pihak. Namun begitu, diharap ceritera kami ini menjadi iktibar, teladan dan panduan kepada semua disaat-saat melalui keadaan sebegini.

Moral of the story is… (dengan izin)…. Diharap, jika anda mengalami episod yang sama, banyakkan bersabar dan rajin buat follow up dalam apa bentuk juga sekali pun (termasuklah menghantar surat melalui burung merpati…….jika diperlukan……) supaya tidak akan menjadi tanda tanay. Dan pastikan semak juga ‘spam folder’ e-mel anda… mana lah tahu, mungkin didirect kan secara automatic oleh e-mel sendirti. Diharap kejadian sebegini tidak berulang berkali-kali di masa akan datang lebih-lebih lagi setelah kerja-kerja selenggaraan sistem telah dijalankan dalam masa terdekat ini.

Untuk rekod lagi… hampir setiap hari, selang 4 jam, iklan supaya kita menggunakan MyPortal berudara di televisyen dengan perinciannya yang mengujakan, tetapi bak kata orang dahulu, indah rupa dari khabar… Hmmmmmmm atau khabar dari rupa. (rasanya kedua-dua pun boleh kot…) Pengalaman mendewasakan kita, segala kritikan, tohmahan dan cacian dijadikan platform dan penanda aras berguna dan terbaik buat diri kita. Kita manusia, serba kekurangan dan tidak sempurna.

Sekian, dari meja irsah indesgn.

Sebarang komen, cadangan, sumbangan idea dan pengalamn dialukan, sila komen diruang disediakan.

You can take part too!
Join our sponsors!

This website or its third party tools use cookies, which are necessary to its functioning and required to achieve the purposes illustrated in the cookie policy. By tapping on "I accept" you agree to the use of cookies.